سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Spatial Analysis of Factors Affecting Rural Women's Entrepreneurship (Case Study: Marivan County)تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه: شهرستان مریوان)12770111310.30487/hmes.2023.1974086.1024FAسید علی بدریدانشیار، گروه جغرافیای انسانی، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-7422-7281سیما سعدیدانشجوی دکتری، جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20221122Women's participation in the labor force and socioeconomic activities is now recognized as one of the key identifiers of human development. because social wellbeing and poverty are intimately correlated with women's economic activities. As a result, the current study's goal is to spatially evaluate the variables influencing rural women's entrepreneurship with a focus on handicrafts. In terms of its goal, method of data collection, and descriptive-analytical analysis, the current study is an applied one. For statistical analysis of the data, we utilized SPSS software's Spearman correlation coefficient, regression, and path analysis tests. For geographical analysis, we used ARCGIS software's spatial statistics models of hot spots analysis, spatial autocorrelation (Moran index), and IDW interpolation. The findings of the research show that according to the results of the path analysis test, economic, political and socio-cultural indicators have the most influence and technological factors have the least influence on rural women's entrepreneurship. Also, according to the results of the regression analysis, the indicators of government support, market, infrastructure, raw materials, education and information have the greatest impact on the entrepreneurship of rural women in the studied villages and the least impact on the entrepreneurship of rural women in the studied villages to social factors, equipment and new methods and approaches.امروزه حضور زنان در بازار کار و مشارکت آنها در فعالیتهای اقتصادی ـ اجتماعی، به یکی از شناسههای مهم توسعه انسانی تبدیل شدهاست زیرا فعالیتهای اقتصادی زنان، پیوندی مستقیم با فقر و رفاه اجتماعی دارد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی با تأکید بر صنایع دستی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری اطلاعات پیمایشی ـ اسنادی میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمونهای ضریب همبستگیاسپیرمن، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرم افزار SPSS و برای تحلیلفضایی از مدلهای آمار فضایی تحلیل لکههایداغ ، خودهمبستگی فضایی(شاخص موران) و درونیابی IDW در نرمافزار ARCGIS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که با توجه به نتایج آزمون تحلیل مسیر شاخصهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ـ فرهنگی بیشترین تأثیر و عوامل تکنولوژی کمترین تأثیر را درکارآفرینی زنان روستایی داشتهاند. همچنین با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون شاخصهای حمایتهای دولتی، بازار، زیرساخت، مواد اولیه، آموزش و اطلاعرسانی دارای بیشترین میزان تأثیر و شاخصهای عوامل اجتماعی، تجهیزات و روشها و رویکردهای جدید نیز کمترین میزان تأثیر را بر کارآفرینی زنان روستایی در روستاهای مورد مطالعه نشان میدهد.https://hmes.samt.ac.ir/article_701113_115ba691b255265cac1bb358ae2a5381.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Pathology of the Inner-City Road Network
(A case study on three cities: Pakdasht, Robat-Karim, and Mallard)آسیبشناسی شبکۀ معابر درونشهری (مطالعۀ موردی شهرهای پاکدشت، رباطکریم و ملارد)285070144810.30487/hmes.2023.552126.1019FAپروانه شاه حسینیدانشیار، پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی سمت، تهران، ایران.Journal Article20220601This is an analytical study of the physical inadequacies related to the intra-urban road network in cities that have been created and developed informally. This research is an applied one and has a quantitative approach. Data has been collected through field visits and resource reviews and analyzed using GIS software, model Shannon entropy and model COCOSO. The findings show that the road network of , Robat-Karim is the better than Pakdasht and Mallard. But the road network of the investigated cities has many inconsistencies with the road standards in their urban plans; they do not follow a specific pattern and are mainly in an incomplete checker pattern, especially in the low-income and productive parts. Since the road networks are not designed so that local roads gradually direct the traffic from inside the residential context, secondary and main grade 2 arterial roads to the central core and other areas, they do not have the necessary efficiency. This issue has led to insufficiency in their mobility, accessibility, and social functions. Also, the road network of these cities does not comply with the principles of smart cities, which emphasize walking and public transportation in order to reduce the use of cars.مقالۀ حاضر، بررسی نارساییهای کالبدی مربوط به شبکۀ معابر درونشهری شهرهایی است که بهصورت غیررسمی ایجاد شده و توسعه یافتهاند. این تحقیق از لحاظ ماهیت، ازجمله تحقیقات کاربردی و بهلحاظ نوع، رویکرد کمی دارد. روش گردآوری دادهها به دو صورت اسنادی و میدانی بوده و این دادهها با نقشههای GIS، آنتروپی شانون و روش COCOS تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهند که شبکۀ معابر شهر رباط کریم نسبت به شبکۀ معابر دو شهر پاکدشت و رباط کریم از وضعیت بهتری برخوردار است، اما شبکۀ معابر تمامی شهرهای مورد بررسی با استانداردهای معابر براساس طرحهای شهری خود فاصلۀ زیادی دارند، از الگوی خاصی تبعیت نمیکنند و عمدتاً به صورت شطرنجی ناقص بهخصوص در قسمتهای کمدرآمدنشین و تولیدی هستند. چون این شبکۀ معابر به گونهای طراحی نشدهاند که ترافیک را از داخل بافت مسکونی به تدریج توسط معابر محلی، معابر شریانی درجه 2 فرعی و اصلی به هستۀ مرکزی و مناطق دیگر هدایت کنند، کارایی لازم را ندارند. این مسئله به نارسایی در کارکردهای جابهجایی، دسترسی و اجتماعی آنها منتهی شده است. همچنین، شبکۀ معابر شهرهای مورد بررسی اصولاً در مسیر شهرهای هوشمند که بر پیادهروی و حملونقل همگانی بهمنظور کاهش استفاده از خودرو سواری تأکید دارند، حرکت نمیکنند.
<strong> </strong>https://hmes.samt.ac.ir/article_701448_e2956b5c7323b71fbf2744f05d252665.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220City diplomacy and its legal position at the scale of local governmentsدیپلماسی شهری و جایگاه قانونی آن در مقیاس حکومت های محلی517170144910.30487/hmes.2023.1972284.1020FAمرتضی قورچیاستادیار، گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-1835-5275محمدتقی رضویاناستاد، گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.فرشته دستوارهدکتری، جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20221107, the scale of urban activity shifted from the local to the global level under the influence of contemporary globalization. One of the fields of urban activity and planning within the globalization system is the city diplomacy. In addition, the implementation of urban activities requires the formulation of formal laws in its specific area. Thus, entry the cities into the process of globalization requires an emphasis on city diplomacy and its principles in laws and urban policies by local governments as well as in the foreign policies of national governments. The methodology of this research is based on the interpretation paradigm, which will be done with a qualitative approach, and its strategy is meta-synthesis. The data are in qualitative format, in descriptive form and include library texts and documents. The required information has been collected through library research, tracking the latest information about urban laws and city diplomacy in Iran. In general, the study and review of the collection of urban laws and regulations of Iran shows that, with the exception of a few examples of laws in the specialized technical and civil field of the municipality, as well as instructions on how to set up a sister city agreement between the cities of the Islamic Republic of Iran and the cities of other countries, there are no specific regulations and low in the field of city diplomacy, and so the main purpose of this article is applying the topic of city diplomacy in the urban management and its laws.پس از نیمۀ دوم قرن بیستم با شکلگیری جهانی شدن معاصر، مقیاس فعالیت شهرها از سطح محلی به سطح جهانی انتقال یافت. یکی از زمینههای فعالیت و نقشآفرینی شهرها درون سیستم جهانی شدن، مقولۀ دیپلماسی شهری<sup> </sup>است. علاوهبراین اجرای فعالیت و برنامههای شهری نیازمند تدوین قوانین رسمی در حوزۀ مشخص آن است. ازاینرو ورود شهرها به عرصۀ جهانی شدن نیازمند تأکید بر دیپلماسی شهری و اصول آن در برنامهها، قوانین و سیاستهای شهری توسط حکومتهای محلی و نیز در سیاست خارجی کشورهاست. روششناسی این پژوهش بر پایۀ پارادایم تفسیری است که با رویکرد کیفی انجام خواهد شد و استراتژی آن فراترکیب<sup>[1]</sup> است. دادهها در فرمت کیفی، به شکل توصیفی و شامل متون و اسناد کتابخانهای هستند. اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسیهای کتابخانهای، پیگیری آخرین اطلاعات دربارۀ قوانین شهری و نیز دیپلماسی شهری در ایران جمعآوری شدهاند. درمجموع، مطالعه و بررسی مجموعه قوانین و مقررات شهری ایران نشان میدهد که به استثنای چند نمونه از قوانین در حوزۀ تخصصی فنی و عمرانی شهرداری و همچنین دستورالعمل نحوۀ تنظیم تفاهمنامۀ خواهرخواندگی بین شهرهای جمهوری اسلامی ایران با شهرهای دیگر کشورها، هیچ گونه قانون و مقررات مشخص و تعریفشدهای در زمینۀ دیپلماسی شهری وجود ندارد و برای همین منظور ضرورت کاربست موضوع دیپلماسی شهری در مجموعۀ مدیریت شهری و قوانین آن پیشنهاد اصلی این نوشته است.
<strong> </strong>
https://hmes.samt.ac.ir/article_701449_947d4aa27636d4f725e8c6703a4ec3e9.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Reading of the Symbio City components with an emphasis on its application in the experience of Malmö, Sweden (case: Bo01 neighborhood)خوانش مؤلفههای شهر همگرا با تأکید بر کاربست آن در تجربۀ مالمو سوئد (مورد مطالعه: محلۀ Bo01)7210170145110.30487/hmes.2023.1972344.1021FAحافظ مهدنژادگروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران0000-0001-7548-9355احمد زنگانهدانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20221108The Symbio City model emphasizes above all the realization of all sustainability principles at the level of urban neighborhoods. In the meantime, Bo01 neighborhood is known as a leading global example in the field of sustainable urban development, which includes ambitious environmental standards and improving the quality of life among its important goals. Based on this, the aim of the current research is the components reading of the Symbio City based on the characteristics of Bo01 neighborhood. The current research is of applied type and its method is descriptive-analytical. The results of the research show that Tom's class focused on the quality/time model in Bo01 neighborhood design. The most important components of the Symbio City are the use of 100% renewable energy, environmentally friendly design, green space, biodiversity, water management, waste management, sustainable transportation, and social and aesthetic spaces. There are 1400 square meters of solar collectors in apartment buildings and 200 square meters of them in empty spaces. Each household has only 0.7 parking spaces. Bo01 neighborhood has a lot of variety in terms of architecture and landscape, and has been created by combining the environment and creativity, an attractive place. About 50% of the area is open space, many social spaces are designed in a diverse landscape. In other words, the density of 26 residential units per gross hectare has balanced 50% of open space allocation.مدل شهر همگرا بیش از همه بر تحقق تمام اصول پایداری در سطح محلههای شهری تأکید دارد. در این میان، محلۀ Bo01 بهعنوان یک نمونۀ پیشرو جهانی در زمینۀ توسعۀ شهری پایدار شناخته میشود که استانداردهای بلندپروازانۀ زیستمحیطی و ارتقای کیفیت زندگی ازجمله اهداف مهم آن بهشمار میآید. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، خوانش مؤلفههای شهر همگرا براساس مشخصههای محلۀ Bo01 است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی تحلیلی است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که کلاس تام در طراحی محلۀ Bo01 بر مدل کیفیت/زمان متمرکز شده است. مهمترین مؤلفههای شهر همگرا متشکل از بهرهگیری 100 درصد انرژیهای تجدیدپذیر، طراحی سازگار با محیط زیست، فضای سبز، تنوع زیستی، مدیریت آب، مدیریت پسماند، حملونقل پایدار و فضاهای اجتماعی و زیباییشناسی است. تراکم جمعیت در محلۀ Bo01، 43 نفر در هکتار و تراکم ناخالص معادل بیش از 26 واحد مسکونی در هکتار است. حدود 50 درصد از محله را فضای باز تشکیل میدهد. 1400 متر مربع کلکتور خورشیدی در ساختمانهای آپارتمانی و 200 متر مربع از آنها در فضاهای خالی وجود دارد. هر خانوار فقط 7/0 جای پارک دارد. درنتیجه، محلۀ Bo01، منعکسکنندۀ یک مدل برای محلۀ آینده و پایدار است که ساختار آن براساس اهداف زیستمحیطی با تمرکز بر انرژی، محدودیت استفاده از خودرو، تشویق پیادهروگستری، گسترش مسیرهای دوچرخهسواری، مدیریت آب و پسماند و مراقبت از چشمانداز طبیعی است.<br /> https://hmes.samt.ac.ir/article_701451_e276ceb7c6c457ec597279729c4a51d0.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220An analysis of access to educational and health services with a spatial justice approach (case study: Yasouj city)تحلیلی بر دسترسی به خدمات آموزشی و بهداشتی با رویکرد عدالت فضایی (مطالعۀ موردی: شهر یاسوج)10212870145210.30487/hmes.2023.1972642.1023FAاحمد پوراحمداستاد، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسعید زنگنه شهرکیدانشیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران، ایران.علی صابریکارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20221113Since unequal access to urban services can result in an unbalanced development of the city and the racial segregation of its neighborhoods, the rapid growth of urbanization, particularly in recent decades, has elevated the significance of the optimal distribution of urban services and the equitable access of citizens to such services. This study aims to conduct a spatial analysis of the distribution of educational and healthcare services as well as the levels of satisfaction with these services in the four regions of Yasouj city and its suburbs to achieve spatial justice in the homogeneous access of citizens to urban services. The required data for the current study were collected from the library and the field methods and is a descriptive-analytical and applied research. After introducing the ideas using the library approach, the geographical distribution of educational and medical services was examined at the level of the four districts of Yasouj city using the network analysis technique in GIS software. The findings indicate an uneven geographical distribution of healthcare and educational services at the level of Yasouj city. According to the findings, communities in District 1 of Region 1 and District 1 and 2 of Region 2 have the maximum access to educational and healthcare services, while neighborhoods in District 3 of region 1 and District 2 of region 3 have the minimum degree of access.رشد شتابان شهرنشینی بهخصوص در دهههای اخیر، موجب اهمیت توزیع بهینۀ خدمات شهری و دسترسی متعادل شهروندان به این خدمات شده است،چراکه نابرابری در برخورداری از خدمات شهری میتواند موجب توسعۀ نامتوازن شهریو جداییگزینی طبقاتی محلههای آن شود. به همین سبب در راستای تحقق عدالت فضایی در دسترسی همگن شهروندان به خدمات شهری، هدف از پژوهش حاضر تحلیل فضایی نحوۀ توزیع خدمات آموزشی و بهداشتی درمانی و سطوح برخورداری از این خدمات در مناطق و نواحی مختلف شهر یاسوج است. پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و کاربردی است و دادههای آن بهصورت کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. بدین صورت که پس از تشریح مفاهیم با روش کتابخانهای، با استفاده از روش تحلیل شبکه در نرمافزار GIS چگونگی توزیع فضایی خدمات آموزشی و بهداشتی درمانی در سطح مناطق و نواحی شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد توزیع فضایی خدمات آموزشی و بهداشتی درمانی در سطح مناطق و نواحی شهر یاسوج نامتعادل است. براساس نتایج، محلههای واقع در ناحیۀ سه از منطقۀ یک و ناحیۀ دو از منطقۀ سه، کمترین میزان دسترسی و محلههای واقع در ناحیۀ یک از منطقۀ یک و همچنین نواحی یک ودو از منطقۀ دو بهترین میزان دسترسی را به خدمات آموزشی و بهداشتی درمانی دارند.https://hmes.samt.ac.ir/article_701452_61e53e88834ef5188ad38667094bda10.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Cost and Benefit Analysis of Line 2 of Mashhad BRTتحلیل هزینه و فایده محیط زیستی در سامانه اتوبوس تندور (مطالعه موردی: خط 2 سامانه اتوبوس تندرو مشهد)12916770145410.30487/hmes.2023.1985794.1030FAساره قربانیدکتری، برنامهریزی محیط زیست، دانشکدۀ محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مجید رمضانی مهریاناستادیار، گروه مطالعات محیطی، پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران0000-0002-0216-299XJournal Article20221226Traffic studies are extremely complicated in developing cities. The increase in the number of vehicles and population has given rise many problems such as traffic congestion, increase in accidents rate and casualties, air pollution, increase in travel time, waste of citizens' time and increase in the use of energy resources in the cities. Therefore, it seems necessary to use the Bus Rapid transit in this city. The purpose of this study is to present a method for evaluating the environmental impacts of Rapid System transit lines. In this research, criteria such as the time horizon of the project, discount rate, social cost of carbon, road safety effects estimation, economic benefits due to improvement of road safety estimation, statistical value of life, the effect of increasing the physical activity of citizens, greenhouse gas reduction, and the air quality effect has been applied to analyze the cost benefit of this system in this research. The results of this study showed that the total benefits from the implementation of Mashhad Bus Rapid transit line 2 is equal to 339857701 dollars, whose net present value by applying a discount rate of 15% is equal to 85059606. The internal of return rate is also estimated at 2915%.مطالعۀ شبکههای حملونقل در محدودۀ شهرها، بهخصوص شهرهای درحالتوسعه دارای پیچیدگیهای ویژهای است. افزایش تعداد وسایل نقلیه و جمعیت در شهرها باعث بهوجود آمدن مشکلات متعددى همچون تراکم ترافیک، افزایش نرخ تصادفات رانندگى و تلفات ناشى از آنها، آلودگى هوا، افزایش زمان سفر، تلف شدن وقت شهروندان و افزایش استفاده از منابع انرژی شده است. بنابراین استفاده از سامانۀ اتوبوس تندرو بهخصوص در شهرهای پرجمعیت ضروری به نظر میرسد. انتخاب مسیر مناسب برای احداث این سامانه براساس معیار و روش مناسب برای موفقیت آن لازم و ضروری است. این در حالی است که در ادبیات موضوع روشهای مناسبی برای تجزیهوتحلیل و انتخاب مسیر مناسب معرفی نشده است. هدف این مطالعه ارائۀ روشی برای ارزیابی محیط زیستی مسیرها در سامانۀ اتوبوس تندرو است. لذا بهعنوان مطالعۀ موردی، مسیر پیشنهادی برای احداث خط 2 سامانۀ اتوبوس تندروی شهر مشهد انتخاب شده است. در این پژوهش از معیارهایی نظیر افق زمانی پروژه، نرخ تنزیل، هزینۀ اجتماعی کربن، برآورد اثرات ایمنی جاده، تخمین منافع اقتصادی ناشی از بهبود ایمنی جاده، ارزش زندگی آماری، برآورد اثر افزایش فعالیت فیزیکی شهروندان، برآورد میزان کاهش انتشار گازهای گلخانهای و اثر بر کیفیت هوا جهت تحلیل هزینۀ فایدۀ این خط اتوبوس تندرو استفادهشده است. براساس نتایج بهدستآمده، کل منافع حاصل از اجرای خط 2 اتوبوس تندروی مشهد معادل 339857701 دلار است که ارزش خالص کنونی آن با اعمال نرخ تنزیل 15 درصد برابر با 85059606 (هشتادوپنج میلیون و پنجاهونه هزار و شیصدو شش دلار) است. نرخ بازگشت داخلی نیز 2915 درصد برآورد میشود.
https://hmes.samt.ac.ir/article_701454_4b8723dc7fca25a7f6614682e00397ce.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Evaluation of the effects of the diversity of rural women's economic activities on the resilience of rural settlements against the corona disease (Case study: Central part of Neka city)ارزیابی اثرات تنوع فعالیتهای اقتصادی زنان روستایی بر تابآوری سکونتگاههای روستایی در برابر بیماری کرونا (مطالعۀ موردی: بخش مرکزی شهرستان نکا)16819870156810.30487/hmes.2023.1986473.1031FAیعقوب ابدالیپژوهشگر دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-4082-1271عارفه رمضانی حاجی محلهکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم و زمین، دانشگاه شهید بهشتی ایرانعادله رمضانی حاجی محلهکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجانJournal Article20230102Today, the discussion of the resilience of residential areas is considered one of the most important study topics in the world. Since the world is constantly and constantly involved in many issues including natural and human accidents, it is necessary to have safe settlements against human and natural hazards. During the past centuries, the world has seen some unexpected epidemics and pandemics such as the outbreak of tuberculosis, polio, cholera, AIDS, influenza, Sars and recently, Covid-19. Therefore, increasing or improving the capacity of a system is very important for standing and recovering from epidemics. In this research, the aim is to evaluate the effects of the diversity of rural women's economic activities on the resilience of rural settlements against corona disease in the rural settlements of the central part of Neka city. This research is a practical and quantitative study. The results showed that the level of economic and physical resilience of the rural settlements in the central part of Neka city is lower than the average assessment, and the level of social resilience is at the average level. According to the linear regression test, the variation of women's economic activities with a beta of 0.428 has had the greatest impact on the resilience of rural farming households.Also, the variables of the diversity of women's economic activities in the agricultural and non-agricultural sector are directly influencing the increase of the resilience of rural households.امروزه بحث تابآوری نقاط سکونتگاهی جزو مهمترین مباحث مطالعاتی دنیا بهشمار میرود. ازآنجاییکه جهان بهطور پیوسته و مداوم درگیر مسائل متعددی ازجمله حوادث طبیعی و انسانی است، ضرورت دارد تا سکونتگاههای ایمنی در برابر مخاطرات انسانی و طبیعی داشته باشیم. در طی قرون گذشته، جهان شاهد برخی از اپیدمیها و پاندومیهای همهگیر پیشبینینشدهای چون شیوع سل، فلج اطفال، وبا، ایدز، آنفلوانزا، سارس و اخیراً کووید19 بوده است. بنابراین افزایش یا بهبود توان ظرفیتی یک سیستم برای ایستادگی و بازیابی در برابر اپیدمیها بسیار مهم است. در این <br />پژوهش هدف ارزیابی اثرات تنوع فعالیتهای اقتصادی زنان روستایی بر تابآوری سکونتگاههای روستایی در برابر بیماری کرونا در سکونتگاههای روستایی بخش مرکزی شهرستان نکاست. این پژوهش یک مطالعۀ کاربردی و کمی است. بنابراین، نتایج آن میتواند توسط کاربران نهایی مختلف مانند روستاییان، محققان دانشگاهی، برنامهریزان و تصمیمگیرندگان در سطوح مختلف برنامههای مدیریت همهگیری کووید19 مورد استفاده قرار گیرد. بهعبارتدیگر به توسعۀ برنامههای <br />تابآوری برای جوامع روستایی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران کمک میکند.<br /><br />
نتایج نشان داد که سطح تابآوری اقتصادی و کالبدی سکونتگاههای روستایی بخش مرکزی شهرستان نکا در سطح پایینتر از متوسط ارزیابی است، همچنین سطح تابآوری اجتماعی در سطح متوسط است. براساس آزمون رگرسیون خطی متغیر تنوع فعالیتهای اقتصادی زنان با بتای 428/0 بیشترین تأثیر را بر تابآوری خانوارهای کشاورز روستایی داشته است. همچنین متغیرهای تنوع فعالیتهای اقتصادی زنان در بخش کشاورزی و غیرکشاورزی نیز بهطور مستقیم بر افزایش تابآوری خانوارهای روستایی تأثیرگذار هستند.
https://hmes.samt.ac.ir/article_701568_98a215f5648651d1f0b2a6da203c3886.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Investigating The Effect of Desirability of Urban Space Indices on The Realization of The Right to City (Case Study: Kashan)بررسی تأثیر شاخصهای مطلوبیت فضاهای عمومی بر میزان تحقق حق به شهر (نمونه موردی: کاشان)19922170156910.30487/hmes.2023.1988258.1032FAامیر حسینیان راداستادیار گروه جغرافیا دانشگاه لرستانمحمد مولائی قلیچیپژوهشکده دانشنامه نگاری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران0000-0002-1915-550XJournal Article20230124The public spaces are important part of cities because of more interactions between people occurs in there and it consistent of parts that people have physical and visual access to them. During recent years, with the loss of economic, political, cultural and social structures efficiency, urban chaos is obvious in all its aspects. Urban crisis manifests in claims of citizenship and more and more people talk about Right to the City. Actually, this approach provides an appropriate conceptual tool to criticize status quo of today’s cities. In addition, to achieve an ideal situation we can extract very rich and creative ideas from the concept of “Right to the City”. In other words, the “Right to the City” is both the issue of the current city (present city) and the issue of the ideal city (a city that should be). The purpose of this study is to investigate the urban space indices on the realization of the right to city in Kashan. According to the nature of the variables, the research method is descriptive-analytical and was conducted by a survey. Findings of the study showed that there is a significant and direct relationship between the variable of the level of desirability of public spaces and the three variables of the right to the city, i.e., allocation to the city, vitality of urban spaces and participation, at a significance level of less than 0.05.فضاهای عمومی مهمترین بخش شهرها هستند، چراکه بیشترین برخوردها و کنشهای متقابل میان افراد در آنها به وقوع میپیوندد و شامل تمامی بخشهایی هستند که مردم به آنها دسترسی فیزیکی و بصری دارند. در سالهای اخیر همزمان با ازدست رفتن کارایی ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهر، بحرانهای شهری با مطالبات شهروندی رخ نشان میدهند و از «حق به شهر» سخن میرود. حق به شهر ابزار مفهومی مناسبی را برای نقد وضع موجود شهرها فراهم میآورد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر شاخصهای مطلوبیت فضاهای عمومی بر میزان تحقق حق به شهر انجام شد. این مطالعه، توصیفی تحلیلی و به روش پیمایش انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد بین متغیر میزان مطلوبیت فضاهای عمومی و متغیرهای سهگانۀ حق به شهر یعنی اختصاصدهی به شهر، سرزندگی فضاهای شهری و مشارکت، در سطح معنیداری کمتر از 05/0 رابطۀ معنیدار و مستقیمی برقرار است. بدین معنی که از دیدگاه شهروندان با افزایش سرزندگی فضاهای شهری به میزان مطلوبیت فضاهای عمومی افزوده میشود و با افزایش مشارکت شهروندان به همان میزان میتوان انتظار داشت که مطلوبیت فضاهای عمومی از دیدگاه شهروندان افزایش یابد و با افزایش رضایت شهروندان از اختصاصدهی مطلوب فضاهای شهری میزان تحقق حق به شهر نیز افزایش یابد.
https://hmes.samt.ac.ir/article_701569_e56973e2213fca647bcb7ec597a44409.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Compilation of Effective Indigenous Indicators and Criteria in Zero-Carbon City Planning (Case study: Sari City)تدوین شاخصها و معیارهای بومی مؤثر بر برنامهریزی شهرهای کمکربن (مطالعه موردی: شهری ساری)22224370196310.30487/hmes.2023.1975475.1025FAمارال معتدلدانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-8916-4217محمود جمعه پورگروه برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-4170-5395Journal Article20221128The zero-carbon or low-carbon city is a new approach, which is rooted in sustainable urban planning. The main goal of this model is to reduce greenhouse gas emissions and carbon dioxide in urban areas. Sari, which is the capital of Mazandaran, contains natural resources and is located in an especial geographical location. As a consequence of recent years' development, the city has gone out of the way of harmonious development with nature. This study aims to compile indicators and criteria of the zero-carbon model for Sari city. Thus, the document study method is used as the tool to review the general condition of the city and basic indicators and criteria. Then, the depth interviews were conducted with the experts and the analysis has done by MXQDA to find out the indigenous criteria and indicators. After that, the indicators and criteria were scored and prioritized by experts. As a result, this study would place applied and descriptive-analytical in terms of purpose. The final result has shown that land use, management, and policymaking are the top three indicators, respectively. The means of sustainable transportation, reusable energy sources for neighborhoods, and green infrastructure are the main three indicators. In conclusion, the physical variables are not the only effective elements in planning a zero-carbon city, raising awareness and making suitable policies for encouraging citizens' participation are also efficient.شهر کمکربن یا بدون کربن رویکرد جدیدی است که زیرمجموعة رویکرد شهر پایدار به شمار میرود. هدف اصلی آن، کاهش تولید گازهای گلخانهای و کربندیاکسید در شهرها و سکونتگاههاست. شهر ساری، مرکز استان مازندران، دارای منابع طبیعی و موقعیت ویژۀ جغرافیایی است که در سالهای اخیر با توسعة شتابان شهرها از مسیر توسعة هماهنگ با طبیعت خارج شده است. پژوهش حاضر درپی تدوین معیارها و شاخصهایی برای شهر ساری با رویکرد شهر کمکربن است و در این راه از روش کتابخانهای و مطالعة اسنادی برای جمعآوری معیارها و شاخصهای اولیه بهره گرفته شد. با مصاحبة عمیق با خبرگان و تحلیل آن از طریق نرمافزار مکس کیودا، معیارها و شاخصهای بومیسازی شد و با ابزار پرسشنامه، شاخصها و معیارها توسط کارشناسان امتیازدهی و اولویتبندی شد. بدین ترتیب این پژوهش از نظر ماهوی در گروه پژوهشها کاربردی و از نظر هدف توصیفی تحلیلی است. نتایج حاکی از آن است که سه معیار الگوی کاربری، مدیریت و سیاستگذاری در اولویت قرار دارند و شاخصهایی نظیر روشهای حملونقلی پایدار، منابع تجدیدپذیر برای تأمین انرژی محلات و زیرساختهای سبز و پایدار، رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. نتایج نشان داد که علاوهبر عوامل کالبدی، آگاهیسازی و سیاستگذاری صحیح در جهت مشارکت شهروندان میتواند شکلگیری شهر کمکربن را تسریع کند.
https://hmes.samt.ac.ir/article_701963_0383edf7014f6beeaf2e81d7d177b1f4.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220An analysis of research studies in the field of regional foresight: a Scientometric studyتحلیلی بر مطالعات پژوهشی در حوزه آیندهنگاری منطقهای: یک مطالعه علمسنجی24427570111210.30487/hmes.2023.1972350.1022FAمحمدرضا پورمحمدیاستاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.عقیل خالقیدکترای جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه تبریز، محقق پسادکتری (INSF)، تبریز، ایران.0000-0003-3912-9365مریم سیدنظریدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-7834-9240Journal Article20221109The study is applied research and it was carried out by a survey-descriptive method, with the technique of co-occurrence analysis and co-authorship of related researches, as well as the network analysis method with an exploratory approach and knowledge maps. The statistical population includes all the metadata of related documents available in Science Direct scientific database (8012 documents) from 1999 to 2022, which for the accuracy of the work was limited to 21 titles of publications related to "environmental sciences" in 7 subject areas and 1434 documents were collected. The research results show the upward growth of studies in this field in the world. The keyword "Foresight" is ranked first and the keywords "climate changes", "scenarios", "innovation" and "sustainability" are in the next ranks. A total of 11 clusters were extracted in the subject area. Since 2016, the keyword "Resilience" is an emerging and prominent word that has created a meaningful connection with the words "sustainability development" and "sustainability intensification". During the research period, at least 2 scientific research articles have been published in the desired field from among about 390 authors. The most significant development event in the field of study since 2011 has been formed with the study of "Rob", "Berkhout" and "Andrew", which is widely linked to other authors with the reference of "Detlef" in 2014-2015. In 2016, the effects of co-authoring have reached their highest level. "Bosetti", "Kriegler", and "Eom" have had a strong degree of connection and more occurrences with other authors in this field.با توسعۀ فنون متنوع علمسنجی این امکان فراهم شده است که بتوان بسته به نوع روش مورد استفاده، ساختار فکری حاکم بر رشتههای موردعلاقه را کنکاش و با تحلیل همرخدادی و همنویسندگی کلیدواژگان در مطالعات یک حوزۀ پژوهشی تصویر بدون واسطهای از محتوای حقیقی مسائل کسب کرد. تحقیق حاضر با هدف تحلیل ساختار فکری نویسندگان در حوزۀ آیندهنگاری منطقهای به مطالعۀ علمسنجی در این زمینه پرداخته است. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی است و ﺑﻪ روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و با فن تحلیل همرخدادی و همنویسندگی پژوهشهای مرتبط و همچنین روش تحلیل شبکه با رویکرد اکتشافی و نقشههای دانشى انجام شده است. جامعۀ آماری شامل تمامشماری فرادادههای اسناد مرتبط موجود در پایگاه علمی ساینسدایرکت (8012 مدرک) از سال 1999 تا 2022 است که برای دقت کار به 21 عنوان نشریه مرتبط در هفت حوزۀ موضوعی محدود و تعداد 1434 مدرک برداشت شده است. نتایج تحقیق نشاندهندۀ رشد صعودی مطالعات این حوزه در جهان است. کلیدواژۀ «آیندهنگاری» در رتبۀ اول قرار گرفت و واژگان کلیدی «تغییرات آبوهوایی»، «سناریوها»، «نوآوری» و «پایداری» در رتبههای بعدی قرار دارند. درمجموع تعداد یازده خوشه در حوزۀ موضوعی استخراج شد. از سال 2016، کلیدواژۀ «تابآوری» واژۀ نوظهور و
برجستهای است که در همپیوندی خاص با واژگان «توسعۀ پایداری» و «تشدید پایداری» ارتباط معناداری ایجاد کرده است. در بازۀ زمانی تحقیق، از میان حدود 390 نویسنده، دستکم تعداد دو مقالۀ علمی پژوهشی در زمینۀ مورد نظر انتشار یافته است. بیشترین رویداد تحول و تطور حوزۀ مطالعاتی از سال 2011 با مطالعۀ «راب»، «برخوت» و «اندرو» شکل گرفته که این ارتباط با ارجاع «دتلف» در سال 20152014 به شکل گستردهای با سایر نویسندگان پیوند خورده است. در سال 2016 تأثیرات همنویسندگی به بیشترین میزان خود رسیده است. «بوستی»، «کریگلر» و «ایوم» درجۀ ارتباطی قوی و رخداد بیشتری با دیگر نویسندگان در این حوزه داشتهاند.
https://hmes.samt.ac.ir/article_701112_c05329b2cfb2ae9b036e7f96984b321c.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220Scenarios facing cities in joining the metropolitan network
(Case study: Khorram Abad, 1420)سناریوهای پیش روی شهرها در پیوستن به شبکه مادرشهری (مورد مطالعه: شهر خرم آباد افق1420)27631270306210.30487/hmes.2023.1982925.1026FAفرزانه ساسان پوردانشیار، جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0001-6204-7806رضا پوریامهرکارشناسی ارشد، برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، ایران.Journal Article20221216Today, mother cities have great political, economic, commercial and cultural importance and are considered important economic and commercial centers of every country. In Iran, development has not been done in a balanced manner and we are facing an imbalance in the urban hierarchy system in the country, which has caused centralization in some cities of Iran and has caused the balance of spatial distribution and urban hierarchy to collide. One of the ways to solve this problem is to create a balanced form of urban centers, at different levels of settlement, population and function in the territory, in order to create balance in the urban network and hierarchy. In this regard, the city of Khorramabad is considered one of the middle cities in the Maranab series of cities. There are different methods for visualizing its transformation into a mother city, one of these methods is future research with a scenario writing approach.<br />The aim of the current research is to identify the scenarios facing Khorramabad in joining the mother city network.<br />Research method: In general, this research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in nature. And the Delphi method, interaction effect analysis, Mic Mac software and Schwartz scenario writing were used.<br />The obtained results show that six factors were selected as the final key factors as well as two uncertainties and finally four scenarios were written.نقش شهرها در دنیای جدید روز به روز در حال افزایش است و امروزه جهان زیست انسان، جهان شهری شده است. در این عصر شهرها به مناطق پیرامون خود تسلط یافته و منطقۀ واحدی را تشکیل دادهاند. رشد شهر پدیدهای جهانی در عصر حاضر است. در این میان، مادرشهرها، از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی فراوانی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور محسوب میشوند. در ایران امر توسعه به شکلی متوازن، صورت نگرفته و با عدم تعادل در نظام سلسلهمراتب شهری در کشور مواجه هستیم، که این امر موجب تمرکزگرایی در برخی از شهرهای ایران شده و سبب به هم خوردن تعادل توزیع فضایی و سلسلهمراتب شهری شده است، برای غلبه بر این مشکل، میشود شکلی متوازن از کانونهای شهری، در سطوح مختلفی از سکونت، جمعیت و عملکرد در پهنۀ سرزمین بهوجود آورد تا باعث ایجاد تعادل در شبکه و سلسلهمراتب شهری شود. در این راستا شهر خرمآباد در سلسلهمراتب شهری جزو شهرهای میانی محسوب میشود. برای تصویرسازی هرچه بهتر، تبدیل آن به مادرشهر، روشهای متفاوتی وجود دارد، یکی از این روشها آیندهپژوهی با رویکرد سناریونویسی است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی سناریوهای پیش روی خرمآباد در پیوستن به شبکۀ مادرشهری است. به طور کلی، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی تحلیلی است. و از روش دلفی، تحلیل اثر متقابل، نرمافزار میک مک و سناریونویسی شوارتز استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، که شش عاملِ مدیریت شهری کارآمد، جمعیت، اقتصاد گردشگری، قابلیتها و آب، کارخانجات و اشتغال، نسبت سواد، بهعنوان عوامل کلیدی نهایی و همچنین دو عدم قطعیتِ
مدیریت کارآمد وهوشمند شهری و تعداد جمعیت، انتخاب شدند که چهار سناریو با عناوین سناریو فلکالافلاک، سناریو گِلال، سناریو بَرد نوشته، سناریو پُلِ اِشکِسَه، نگاشته شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که محتملترین سناریو در افق طرح، سناریو فلکالافلاک است. که خرمآباد در افق 1420 قابلیت پیوستن به شبکۀ مادرشهری را دارد و درنهایت راهبردها و پیشنهادهایی برای تمامی سناریوها ارائه شد.
https://hmes.samt.ac.ir/article_703062_21d30b2dca1096c277623915cad06baf.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)مطالعات محیط انسان ساخت2821-18121220230220The effect of the livability of rural settlements on sustainable entrepreneurship in the agricultural sector (case study: Javadabad district, Varamin city)تأثیر زیستپذیری سکونتگاههای روستایی بر کارآفرینی پایدار در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: بخش جوادآباد، شهرستان ورامین)31333870145310.30487/hmes.2023.1978419.1027FAعارفه رمضانی حاجی محلهکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم و زمین، دانشگاه شهید بهشتی ایرانJournal Article20221218In today's era, the field of creativity and innovation is to produce new services and products, based on this, entrepreneurship is increasingly recognized as an important factor for creating change and transformation towards sustainable products and processes.Therefore, paying attention to the capabilities of sustainability and creating a positive attitude as well as using sustainable entrepreneurship can help agricultural activities.The purpose of this research is to explain the impact of the livability of rural settlements in Javadabad district of Varamin city on sustainable entrepreneurship in the agricultural sector.The current quantitative and applied research has been carried out in a survey form and in terms of methodology with a combination of descriptive-analytical methods.The main research tool for data collection is the researcher's questionnaire.The results of the research showed that according to the Pearson correlation test, the economic and environmental dimensions of livability have a positive and significant relationship with the intention of sustainable agricultural entrepreneurship.Also, the viability of rural settlements has a positive and significant relationship with the intention of sustainable agricultural entrepreneurship.The multiple regression model using the combined method was able to explain 0.235% of the changes in the dependent variable. Clarifying the impact of viability on sustainable agricultural entrepreneurship and localization of agricultural sustainability entrepreneurship indicators of the Global Entrepreneurship Development Institute in the scope of studies is the innovation of the present research.https://hmes.samt.ac.ir/article_701453_8d179267f86e7e448b98e3306b722923.pdf